شما کودک تان را کجا مـی خوابانید، درست گهواره کودک یـا کجا مـی خواهید بخوابانید؟ کنار خودتان؟ درون اتاق خودش؟ روی یک تخت کوچک؟ یـا تشک بزرگی وسط اتاق؟ جواب این سوال ها راهنمایی بزرگی هست برای این کـه بتوانید یک تخت مناسب به منظور کودک تان تهیـه کنید. درست گهواره کودک مطلب زیر هم راهنمایی تان مـی کند کـه بدانید چه نوع تخت هایی درون بازار موجود هست و هر کدام بـه چه دردی مـی خورند.

 

● گهواره بین والدین

گهواره های کوچکی کـه برای این کار طراحی شده اند، اغلب گهواره های سبک سفری هستند. درست گهواره کودک اصلی ترین کارکرد این گهواره ها این هست که ضمن این کـه به شما این امکان را مـی دهد کـه نوزادتان را کنار خودتان بخوابانید، اما یک وقت خدای نکرده بین خودتان له اش نکنید! نخندید! این یکی از جدی ترین خطراتی هست که کودکانی را کـه روی تخت والدین شان مـی خوابند، تهدید مـی کند.

▪ مزیت: درست گهواره کودک کودک تان درست کنار خودتان هست و به منظور شیر بـه او لازم نیست از جای تان بلند شوید.

▪ ایراد: خیلی کوچک هستند. اغلب فقط یک یـا دو ماه مـی شود نوزاد را درون آن خواباند چون نوزادها خیلی سریع قد مـی کشند.

▪ اگر خواستید بخرید: حواس تان هم بـه طولش باشد و هم بـه عرضش. اگر خیلی تنگ باشد، بچه اذیت مـی شود. بـه تخت تان هم فکر کنید. اگر تختی با عرض کمتر از ۱۶۰ دارید، با گذاشتن یک گهواره دیگر جایی به منظور خودتان نمـی ماند.

جدا محل خواب نوزاد از محل خواب مادر درون چند ماه اول تقریبا غیرممکن است. نوزاد درون طول شب چندین بار به منظور خوردن شیر یـا مشکلات دیگر از خواب بیدار مـی شود و گریـه مـی کند. بنابراین هرچه فاصله تان که تا نوزاد کمتر باشد، کمتر لازم هست از جا بلند شوید. گهواره های کنار تخت مادر ضمن این کـه کاملا نزدیک بـه مادر هستند، نوزاد را که تا حدی از مادر جدا مـی کنند.

 

 

● تخت و پارک

در واقع نوعی تخت سفری است. از پلاستیک و پارچه ساخته شده و بسیـار سبک است. سازندگانش مدعی هستند کـه از این فضا مـی شود به منظور بازی بچه هم استفاده کرد و به همـین خاطر اسمش را تخت و پارک گذاشته اند. درون واقع یک جور اتاق بازی بچه هست که البته بیشتر شبیـه زندان بچه از کار درآمده! بـه درد خانواده هایی مـی خورد کـه جا به منظور تخت بزرگ ندارند اما مـی خواهند که تا مدت زیـادتری کودک را پیش خودشان بخوابانند. به منظور سفر هم سبک هست اما با این تفاوت کـه جای زیـاد اشغال مـی کند.

▪ مزیت: جمع وجور و سبک هست و هر وقت نخواستیدش، مـی توانید جمعش کنید و بگذارید ته کمد. نسبت بـه تخت های چوبی بسیـار کم جاتر است.

 

▪ ایراد: کمتر کودکی را مـی شود پیدا کرد کـه بعد از ۹ ۸ ماهگی حاضر باشد درون یک فضای بسته کـه امکان بیرون آمدن از آن را ندارد، بازی کند. اغلبانی کـه تخت و پارک خریده اند، بعد از این سن آن را بـه جعبه بزرگی به منظور اسباب بازی های کودک تبدیل کرده اند. تخت روی زمـین قرار مـی گیرد و کودک درون عمق آن مـی خوابد، بنابراین هر بار حتما برای برداشتن و گذاشتن کودک حسابی خم شوید کـه به کمرتان فشار مـی آورد. راه دیگر این هست که تعداد بیشتری تشک درون تخت بیندازید که تا سطح آن بالا بیـاید اما با بزرگ شدن کودک و توانایی او به منظور ایستادن، حتما سطح تشک را که تا جایی کـه کودک نتواند خودش را پرت کند، پایین ببرید.

 

▪ اگر مـی خواهید بخرید: داشتن یک تشک تعویض همراه تخت بسیـار کمک کننده است. نمونـه های موزیکال آن هم هست. بـه حجم تخت هنگامـی کـه جمع مـی شود هم توجه کنید که تا برای جا آن درون انباری یـا صندوق عقب ماشین بـه مشکل برنخورید.

 

 

● گهواره کنار تخت

انواع مختلفی از آن وجود دارد. از گهواره های سبک پلاستیکی کوچک کـه شکل سبدی پر از لحاف و بالش هستند، که تا تخت های چوبی کوچکی کـه مـی شود کنار تخت مادر آن ها را گذاشت. از انواع این تخت های چوبی، نمونـه هایی وجود دارد کـه با برداشتن مـیله های یک سمت، مـی توان آن را بـه لبه تخت مادر چسباند و فیکرد که تا کاملا بـه تخت کنار مادر متصل باشد.

▪ مزیت: جدا محل خواب نوزاد از محل خواب مادر درون چند ماه اول تقریبا غیرممکن است. نوزاد درون طول شب چندین بار به منظور خوردن شیر یـا مشکلات دیگر از خواب بیدار مـی شود و گریـه مـی کند. بنابراین هرچه فاصله تان که تا نوزاد کمتر باشد، کمتر لازم هست از جا بلند شوید. گهواره های کنار تخت مادر ضمن این کـه کاملا نزدیک بـه مادر هستند، نوزاد را که تا حدی از مادر جدا مـی کنند. این جدایی ۲ مزیت دارد کـه یکی کم خطر احتمالی له شدن کودک و دومـی کمتر بیدار شدن نوزاد درون طول شب است. نوزادانی کـه کاملا چسبیده بـه مادر مـی خوابند، بیشتر از نوزادانی کـه فاصله کمـی با مادر دارند، درون طول شب از خواب بیدار مـی شوند.

 

▪ ایراد: لازم هست در کنار تخت تان مساحت حداقل نیم درون یک متر را به منظور گهواره داشته باشید. ضمنا این گهواره ها هم معمولا کوچک هستند و تا چند ماه (بین ۵ که تا ۸ ماه، بسته بـه رشد نوزادتان) بیشتر استفاده نمـی شوند. بـه این ماجرا این را هم اضافه کنید کـه برای همـین چند ماه حتما سرویس خواب (تشک و بالش) هم تهیـه کنید.

 

▪ اگر مـی خواهید بخرید: بعضی از این مدل ها امکانات خوبی دارند. حالت گهواره ای (طوری کـه بشود تکانش داد) یکی از امکانات بسیـار خوب این گهواره هاست کـه البته به منظور استفاده از آن نیـاز بـه فضای باز بیشتری دارید. بعضی از مدل ها چرخ دارند کـه امکان جابه جایی اش را مـهیـا مـی کند و امکان چسبیدن بـه تخت و فیشدن را هم کـه ذکر کردیم. داشتن پشـه بند به منظور فصل های گرم و بزرگ تر بودن (حداقل طولش ۸۰ باشد) هم امکانات دیگری هست که بـه دردتان مـی خورد.

 

 

● تخت نوزاد

تخت کوچکی هست که معمولا از چوب یـا ام دی اف ساخته مـی شود. اغلب کودکان که تا ۶ یـا ۷ سالگی درون همـین تخت مـی خوابند. مـیله های چوبی یـا فلزی دارد و اغلب زیر آن چند کشو ایجاد مـی کنند. از این کشوها مـی توانید به منظور قرار لباس ها و دیگر وسایل کودک استفاده کنید. گاهی این تخت ها را بـه صورت ۲ لایـه مـی سازند، بـه طوری کـه تخت درون یک چهارچوب قرار گرفته و امکان تکان خوردن بـه صورت گهواره ای را دارد. اگرچه تکان خوردن گهواره ای همـیشـه به منظور کودک مطلوب هست اما هر گونـه بی دقتی درون ساخت اتصالات این نوع تخت مـی تواند منجر بـه سقوط آن شود کـه با توجه بـه عمر مطلوب این تخت ها چندان مطمئن نیست.

 

▪ مزیت: با داشتن یک تخت نوزادی درون اتاق کودک مـی توانید چند ماه بعد از تولد او را از تخت خودتان جدا کنید و به اتاقش عادت بدهید.

 

▪ ایراد: جاگیر است.

 

▪ اگر مـی خواهید بخرید: قبل از این کـه تخت را بخرید، مطمئن شوید کـه اندازه اش استاندارد هست و به منظور آن اندازه تشک درون بازار وجود دارد. اندازه استاندارد اغلب تشک ها ۱۳۰۷۰ یـا ۱۳۵۷۰ است. تشک های خاصی هم درون اندازه های ۱۲۰۶۰ و ۱۰۰۶۰ وجود دارد اما بـه سختی گیر مـی آید.

 

برای خرید سرویس خواب، حتما بـه وجود تعداد مناسبی «دورسری» توجه کنید. دورسری ها دور که تا دور تخت وصل مـی شوند و مانع از ایجاد ضربه محکم بـه لبه های تخت و مـیله های آن مـی شوند.

 

به امکان بالا و پایین شدن مـیله های کنار تخت توجه کنید. مـیله های ثابت، این مشکل را دارند کـه شما حتما کودک را از عمق تخت بلند کنید و به کمرتان فشار مـی آورند.

 

ارتفاع مـیله ها حتما طوری باشد کـه کودک تان که تا قبل از یـادگیری ایمن بالا و پایین رفتن از تخت (یک که تا ییم سالگی) نتواند خودش را از لبه تخت بالا بکشد. ارتفاع ۶۵ که تا ۷۵ سانتی (از بالای تشک که تا لبه مـیله ها) مناسب است. فاصله بین مـیله های تخت نباید کمتر از ۵ سانت یـا بیشتر از ۱۰ سانت باشد که تا نـه دست و پای کودک بین آن های گیر کند و نـه کله اش ازآن رد شود.

 

 

● تخت نوزاد نوجوان

ایده ترکیبی خوبی هست برایـانی کـه ترجیح مـی دهند یک تخت را مدت بیشتری استفاده کنند. این تخت ها از یک تخت بزرگ نوجوان درون ابعاد ۱۰۰۱۸۰ درست شده اند کـه بخشی از آن با تعدادی کمد یـا کشو اشغال شده است. بخش نوزادی این تخت معمولا که تا ۷ سالگی قابل استفاده هست و بعد از آن با برداشتن کمدها (که اغلب بـه شکل پاتختی یـا دراور قابل استفاده هستند) و مـیله های مجاور تبدیل بـه تخت نوجوان مـی شوند.

▪ مزیت: هزینـه را کمتر مـی کند، ضمن این کـه بعد از چند سال با مشکل «حالا با این تخت گنده نوزادی چه کار کنم؟» مواجه نمـی شوید. تخت نوزادی اش عرض بیشتری نسبت بـه تخت های نوزادی تک داشته و کودک تان جای بیشتری به منظور غلت زدن دارد!

 

▪ ایراد: خیلی بزرگ هست و جای زیـادی درون اتاق اشغال مـی کند. ممکن هست بعد از مدتی مدلش دل تان را بزند اما که تا پایـان دوره نوجوانی فرزندتان مجبور بـه تحملش هستید!

 

▪ اگر مـی خواهید بخرید: دقت کنید کـه با برداشته شدن مـیله ها و کمدها جای پیچ و مـهره ها بـه شکل ناجوری باقی نماند. دنبال مدل هایی باشید، کـه کمدی کـه رویش سوار شده، بعدا هم بـه کارتان بیـاید. بعضی از مدل ها روی این کمد را بـه شکل جای تعویض درآورده اند کـه خیلی بـه دردتان مـی خورد.

 

بسته بـه این کـه کمد چطور روی تخت قرار گرفته، ممکن هست لازم باشد ابتدا یک تشک نوزادی بگیرید و در تخت بیندازید و بعدها تشک را بردارید و یک تشک نوجوان بیندازید یـا این کـه از ابتدا فقط یک تشک نوجوان نیـاز داشته باشید. مدل دوم بـه صرفه تر است.

 

برای انتخاب مدل بهتر هست تا مـی توانید مدل کم رنگ، معمولی و ساده ای انتخاب کنید. نگران نباشید، مـی توانید با انتخاب عروسک های آویز رنگی و سرویس خواب رنگ وارنگ سادگی اش را جبران کنید، اما مدل های پر از رنگ و طرح خیلی زود ممکن هست دل تان را بزند. یـادتان کـه نرفته، این تخت قرار هست تا نوجوانی فرزندتان همراه تان باشد.

 

 

 

● ام دی اف یـا چوب؟

بیشتر تخت های درون بازار ام دی اف هستند. ام دی اف امکانات بیشتری به منظور طرح و رنگ دارد و ارزان تر هم تمام مـی شود، اما ظرافت کارهای چوبی را ندارد. ام دی اف دوام بیشتری دارد، بعد برای کارهایی مثل تخت نوزاد نوجوان یـا نوزاد بهتر هست سراغ آن بروید، اما چوبی ها به منظور گهواره های کوچک مناسب ترند.

 

بعضی از تخت ها، بـه خصوص درون مـیان برندهای معروف داخلی، لبه های زائد دارند. مثلا رویـه بیرونی تخت را بـه شکل یک نیم دایره درآورده اند. این طوری موقعی کـه بخواهید تخت را کنار دیوار بگذارید، زائده مدور تخت مانع از این مـی شود کـه بتوانید تخت را کاملا بـه دیوار بچسبانید، درون نتیجه بین تخت و دیوار یک فاصله کوچک خواهد بود. غیراز این کـه این طوری جای بیشتری از تصور شما درون اتاق اشغال مـی شود، آن فاصله کوچک هم جای مناسبی خواهد بود به منظور گم شدن ک، کفش، جوراب، موبایل، کلید و وسایل دیگر خودتان و فرزندتان!

 

 

● وقت خرید تخت حتما به چه نکته هایی توجه کنید؟

این چند نکته را موقع خرید هرگونـه تخت و گهواره بـه خاطر بسپارید.

یـادتان باشد، قرار هست مدت زیـادی از یک تخت استفاده کنید. بعد هر اشکال جزئی مـی تواند مدت زیـادی روی اعصاب شما پیـاده روی کند. یکی از این اشکالات کـه خیلی ها اول آن را دست کم مـی گیرند، نرده های آی (با قابلیت بالا و پایین رفتن) هست که اگر نباشد، مجبورید کلی خم شوید و بچه را بگذارید و بردارید. بـه این موضوع وزن بچه را هم اضافه کنید کـه به سرعت زیـاد مـی شود، که تا حساب کار دست تان بیـاید.

 

بعضی از تخت ها، بـه خصوص درون مـیان برندهای معروف داخلی، لبه های زائد دارند. مثلا رویـه بیرونی تخت را بـه شکل یک نیم دایره درآورده اند. این طوری موقعی کـه بخواهید تخت را کنار دیوار بگذارید، زائده مدور تخت مانع از این مـی شود کـه بتوانید تخت را کاملا بـه دیوار بچسبانید، درون نتیجه بین تخت و دیوار یک فاصله کوچک خواهد بود. غیراز این کـه این طوری جای بیشتری از تصور شما درون اتاق اشغال مـی شود، آن فاصله کوچک هم جای مناسبی خواهد بود به منظور گم شدن ک، کفش، جوراب، موبایل، کلید و وسایل دیگر خودتان و فرزندتان!

 

همـه کشوها و کمدهای تخت را یک بار حتما امتحان کنید. درهای آن ها نباید با شدت بسته شود چون کودک تان خیلی زود یـاد مـی گیرد کشوها و کمدها را باز کند، بنابراین حتما حتما درهای آن ها ترمز داشته باشد. ریل آن ها هم حتما طوری باشد کـه کشو بـه طور کامل درنیـاید.

 

تخت نوزاد نوجوان بهتر هست تا مـی توانید مدل کم رنگ، معمولی و ساده ای انتخاب کنید. نگران نباشید، مـی توانید با انتخاب عروسک های آویز رنگی و سرویس خواب رنگ وارنگ سادگی اش را جبران کنید، اما مدل های پر از رنگ و طرح خیلی زود ممکن هست دل تان را بزند. یـادتان کـه نرفته، این تخت قرار هست تا نوجوانی فرزندتان همراه تان باشد.




[همـه چیز درون مورد محل خوابیدن کودک از گهواره که تا تختخواب ... درست گهواره کودک]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Fri, 06 Jul 2018 14:52:00 +0000